Autizmus je neurovývinová porucha, ktorá sa prejavuje ťažkosťami v sociálnej interakcii, čiže v schopnosti komunikovať a primerane reagovať v bežných situáciách. Taktiež súvisí s narušeným spracovaním zmyslových vnemov a vytváraním špecifických záujmov a aktivít. Deti vykazujúce tieto charakteristiky označujeme ako deti s poruchou autistického spektra (PAS). Aj keď sa autizmus považuje za nevyliečiteľný, pribúdajúce skúsenosti poukazujú na to, že správnym prístupom a vzdelávaním sa mnohé ťažkosti dajú zvládnuť a kompenzovať.
Desať vecí, ktoré by každé dieťa s autizmom chcelo, aby ste vedeli:
- V prvom rade som dieťa a až v druhom rade mám autizmus.
- Mám narušené zmyslové vnímanie.
- Nezabudnite rozlišovať medzi nechcem (moje rozhodnutie je nie) a nemôžem (nedokážem).
- Premýšľam konkrétne. Reč chápem doslovne.
- Majte, prosím, trpezlivosť s mojou obmedzenou slovnou zásobou.
- Pretože je pre mňa jazyk taký zložitý, som veľmi vizuálne orientovaný.
- Stavajte na tom, čo dokážem a nie na tom, čo nedokážem.
- Pomôžte mi, prosím, so sociálnou interakciou.
- Skúste zistiť, čo spúšťa moje záchvaty.
- Ak ste členom rodiny, prosím, milujte ma bez výhrad.
A ešte tri slová: Trpezlivosť, Trpezlivosť, Trpezlivosť.
Pozerajte sa na môj autizmus ako na odlišnú schopnosť a nie ako na neschopnosť. Nezameriavajte sa len na to, čo považujete za moje limity, a uvidíte aj moje silné stránky.
Možno mi dobre nejde očný kontakt alebo konverzácia, ale všimli ste si, že neklamem, nepodvádzam pri hraní, neklebetím o svojich spolužiakoch a nesúdim iných ľudí? Tiež je pravda, že asi nebudem ďalší Michael Jordan. Ale s mojou pozornosťou pre malé detaily a schopnosťou mimoriadne sa sústrediť, možno budem šikovný v niečom inom a mohol by byť zo mňa ďalší Einstein alebo Mozart alebo Van Gogh."
"Všetkým, čím by som sa mohol stať, sa nestanem bez vašej podpory. Buďte mojím obhajcom, mojím priateľom a uvidíte, ako ďaleko až môžem ísť. "
Z knihy Ellen Notbohm, Desať vecí, ktoré by každé dieťa s autizmom chcelo, aby ste vedeli
Varovné signály autizmu
Správanie
- zriedkavo a neochotne nadväzuje očný kontakt, niekedy radšej pozoruje okolie z iného, neobvyklého uhla
- preferuje samostatnú hru
- nezaujíma sa o rovesníkov
- je veľmi nezávislé a samostatné
- vynucuje si opakovane určité veci (rituály)
- je akoby vo svojom vlastnom svete
Komunikácia
- vývin reči dieťaťa je oneskorený, príp. nerozpráva vôbec
- namiesto použitia reči vyjadruje priania a žiadosti ťahaním iných osôb
- namiesto odpovede zopakuje otázku, doslovne opakuje vyjadrenia komunikačného partnera, príp. počuté úryvky z kníh, filmov a pod. (okamžité, oneskorené echolálie)
- nereaguje na vlastné meno
- neplní inštrukcie
- niekedy pôsobí dojmom, akoby bolo nepočujúce
- neukazuje prstom alebo nezamáva pri odchode
- zvyklo používať niekoľko slov, ale teraz už nie
- rozpráva o svojej obľúbenej téme bez toho, aby sa dalo prerušiť a často sa k nej vracia
Hra
- nehrá sa s hračkami adekvátnym spôsobom (napr. namiesto hry s autom ho viac zaujíma krútenie kolies auta)
- preferuje komplikované puzzle - skladačky
- zoraďuje hračky, predmety za sebou, vedľa seba (niekedy podľa farby, veľkosti, druhu a pod.)
Vnímanie
- nereaguje na niektoré zvukové podnety, zdá sa, akoby bolo nepočujúce
- veľmi citlivo reaguje na niektoré zvukové, vizuálne, taktilné podnety
- často a pomerne dlho je zaujaté rôznymi povrchmi, materiálmi
- často a pomerne dlho pozoruje určité vzory, predmety, niekedy vlastnú ruku
- chodí po špičkách
Iné indikácie na ďalšie vyšetrenie
- zvykne mávať rukami, trepotať prstami (napr. keď je rozrušené)
- pohybuje rytmicky telom (kývavé pohyby dopredu a dozadu, doľava a doprava)
- trpí záchvatmi agresie namierenej voči druhým osobám
- niekedy si ubližuje (napr. hryzie si ruku, búcha hlavou o stenu)
- veľmi ťažko znáša nové veci, obtiažne prijíma zmenu a naopak trvá na dodržiavaní rovnakých postupov a pravidiel
Autizmus postihuje ľudí bez ohľadu na rasu, náboženstvo, sociálno-ekonomické postavenie alebo geografickú polohu. Podľa posledných štatistík výskyt autizmu narastá na celom svete.